'U bent te oud', ‘We hebben iemand aangenomen met een beter passend profiel', of: 'U hebt onvoldoende ervaring in een dergelijke functie.' Hebt u wel eens te maken gehad met een cliënt die u vertelde dat dit de resultaten waren van alle inspanningen die hij verrichtte om een nieuwe baan te vinden? Hoe helpt u die cliënt de moed erin te houden? Hoe houdt u zelf de moed erin? Gea Noordzij heeft zich hierop gericht in haar boeiende promotieonderzoek; ze bekeek zowel effectief gedrag van de cliënt, als van de begeleider. Zowel voor werkzoekenden als voor degenen die hen begeleiden geldt dat het hebben van een leerdoeloriëntatie leidt tot effectief gedrag. Een prestatiedoel oriëntatie daarentegen leidt vaker tot minder effectief gedrag, zoals zelfoverschatting en focussen op wat niet lukt. Dus help je cliënt de moed erin te houden door samen het zoeken naar werk te benaderen vanuit een leerdoeloriëntatie, als een kans om iets te leren en als een proces waarin ook fouten gemaakt kunnen worden. Grote kans dat je cliënt je al snel niet meer nodig heeft ...