Als docent en begeleider, focus ik op het faciliteren van ontwikkeling van mens en organisatie. Zelfwerkzaamheid, werkvormen, structuur en doen wat nodig is in het moment, staat centraal. Zelf aan het stuur van je eigen ontwikkeling, begeleid door krachtige vragen. In de groepssupervisie staat het leren van en met elkaar centraal waarbij de focus ligt op het bevragen en dit op een uitnodigende wijze vormgeven.
Voor Post Academisch Onderwijs Psychologie schreef ik de leergang ontwikkelingskunde waarbij we aan de hand van een gefaseerd model stapsgewijs ontwikkeling in gesprek houden. Daarbij staat de praktijk en de ervaring centraal. Deze ontrafelen we in kleine onderdelen om van daaruit te ontdekken waarom je dit als professional bezig blijft houden. Als je weet waarom dit voor jou zo belangrijk is, onderzoeken we de verwachtingen en contexten waar je rekening mee wilt houden en maken we een afweging. Van daaruit maak je een voornemen voor de komende periode waarbij we denken in kleine stappen. Ik hou ervan om als docent te zoeken naar speelse, uitnodigende en creatieve werkvormen te maken die het begeleiden luchtig, diepgaand, en stapsgewijs vormgeven. Zo glijden deelnemers als vanzelfsprekend door het proces heen.
Ontwikkelingskunde beweegt zich op het snijvlak van professionele ontwikkeling, vaardigheden in (team) samenwerking en competentie vergroting binnen de organisatiecultuur. Meer informatie over