Ben Visser heeft een training ontwikkeld om coaches en supervisoren te trainen in het inzetten van de TA puzzel. Met behulp van deze puzzel, die bestaat uit 38 werkkaartjes, kan het supervisie of coachingsgesprek gevoerd worden. De workshop is een mix van theorie en training, waarbij het oefenen met de TA puzzel centraal staat. Bij de training zal gebruik gemaakt worden van de ervaringen en casuïstiek van de deelnemers.
Doel
Het doel van deze workshop is dat supervisoren/coaches op een constructieve wijze kunnen werken met de TA puzzel en dit kunnen inzetten als leermateriaal. Het draait om de persoonlijke ontwikkeling van de supervisant/coachee gericht op het leren en ontwikkelen en beter functioneren in relaties, bijvoorbeeld in een werksituatie. De puzzel zet aan om tot inzicht te komen in de communicatie bij de supervisant/coachee, zowel de communicatie in zichzelf als de communicatie met anderen. Wat gebeurt daar en hoe constructief verloopt die communicatie of hoe destructief. Wat staat de supervisant/coachee te leren en te ontwikkelen en waartoe dient de supervisant/coachee zich te verhouden. Het ontwikkelen van eigen identiteit is een kerngegeven (ik ben oké) in relatie tot de belangrijke ander (jij bent oké). Interventiekaartjes dagen de supervisant/coachee uit om stappen te zetten in wat de leren en te ontwikkelen en te doen is. De supervisor/coach zelf wordt zich bewust van beschikbare competenties en te ontwikkelen competenties die nodig zijn voor de begeleiding vanuit de basishouding 'ik ben oké en jij bent oké. 'De puzzel biedt ook ruimte om op zoek te gaan naar belangrijke waarden die aan het leven en handelen ten grondslag liggen.
TA
Basiskennis van de Transactionele Analyse is nodig. Wellicht opgedaan in eerdere opleidingen of bijgeschoold door te lezen literatuur: Dit ben ik. Worden we je bent met Transactionele Analyse, door Lieuwe Koopmans.
Data
Voor info en data neem contact op met CCS Bennekom.